Itsepalvelukassojen kauhunäytelmä saattaa olla lähellä loppuaan Leave a comment

Ei vielä kannata kirkossa kuuluttaa, mutta itsepalvelukassojen kauhunäytelmä saattaa olla päätymässä. Itsepalvelukassojen käyttöönotto on toistaiseksi tuonut mukanaan ei-toivottuja sivuvaikutuksia. Kaupat ympäri maailmaa peruvat päätöksiään itsepalvelualueiden suhteen. BBC:n tuoreen raportin mukaan analyytikot ja sisäpiiriläiset ovat yhtä mieltä siitä, että itsepalvelukassat ovat olleet kauppiaille katastrofi hävikin kannalta. Itsepalvelualueet eivät ole katoamassa, mutta niiden laajentuminen voi hidastua merkittävästi tulevaisuudessa. Kotimaassakin on herätty huomaamaan ongelmia, vaikka ne eivät olekaan yhtä vakavia kuin monissa vertailumaissa.

Vuonna 2023 suuret ketjut kuten Target rajoittivat itsepalvelukassojen käyttöä joissakin toimipisteissä asettamalla kymmeneen tuotteeseen per asiakas. Walmart poisti itsepalvelukassat kokonaan useista paikoista. Brittiläinen ruokakauppaketju Booths luopui kokonaan itsepalvelukassoista. Dollar General panosti suuresti itsepalvelukassatekniikkaan vuonna 2022, mutta ilmoitti äskettäin projektin epäonnistuneen. Joulukuussa pidetyssä tulosjulkistustilaisuudessa Dollar Generalin toimitusjohtaja Todd Vasos kertoi suunnitelmasta lisätä työntekijöitä kauppoihinsa erityisesti kassoille, mikä merkitsee suurta muutosta kassastrategiassa.

”Luotimme ja olimme liikaa riippuvaisia itsepalvelukassoista tänä vuonna (2023)”, Vasos kertoi sijoittajille. ”Niiden tulisi toimia toissijaisena maksutapana, ei ensisijaisena.”

Suurin ongelma on lisääntyneet varkaudet ja näpistykset. Itsepalvelukassoilta ei ole vain helppo varastaa, vaan niillä voi olla vaikeaa olla varastamatta. Asiakkaiden kerrotaan ohittavan kassan itsepalvelukassalla 21 kertaa todennäköisemmin kuin miehitetyllä kassalla. Kuluttajat myös varastavat vahingossa jatkuvasti, koska itsepalvelukokemus voi olla hankala. Joka viides ostaja myönsi varastaneensa vahingossa tavaroita itsepalvelukassalla Lending Treen tekemässä kyselyssä. Yksi seitsemästä sanoi varastaneensa itsepalvelukassalla tarkoituksella.

Itsepalvelukassat eivät ainoastaan tuplaa varkausprosentteja, vaan ne myös lisäävät työvoimakustannuksia, koska työntekijät joutuvat olemaan poissa muista tehtävistään auttaakseen asiakkaita itsepalvelukassoilla ja ratkaistakseen niihin liittyviä ongelmia. Joissakin tapauksissa itsepalvelun laitteet lisäävät kokonaiskustannuksia. Itsepalvelualueiden valvontaa kehitetään ja käyttökokemusta viilataan. Portteja lisätään ja kulkua rajoitetaan. Kaikki tämä kasvattaa itsepalvelualueen kokonaiskustannuksia ja heikentää sen alkuperäistä tarkoitusta, kustannustehokasta ja sujuvaa ostoskokemusta.

Silti 60% kuluttajista ilmoitti suosivansa itsepalvelukassaa vuonna 2021, vaikka 67% sanoi itsepalvelukassojen epäonnistuneen. Mutta yhä useampi kuluttaja kyllästyy itsepalvelukassaan teknisten ongelmien, satunnaistarkastusten ja hukkaan menneen ajan vuoksi.

Kustannusten karsiminen työntekijöiden palkkakustannuksilla ja automatisoimalla tai asiakkaan itsepalveluksi antamalla työtehtävät on haluttua. Tätä on jo toteutettu monissa tapauksissa. Näyttää kuitenkin siltä, että ihmisillä on edelleen paikkansa itsepalvelualueilla ja tekoälyn käyttö varkauksien estämiseen itsepalvelussa on valmista käyttöönotettavaksi.

Meiltä löydät ratkaisut itsepalvelualueiden haasteisiin.

 

Lähde: https://gizmodo.com/the-self-checkout-nightmare-may-finally-be-ending-1851169879

 

Vastaa